حقایقی از کتب اهل سنت

*صراط حق*

حقایقی از کتب اهل سنت

*صراط حق*

حقایقی از کتب اهل سنت

اسکن کتب اهل سنت و وهابیت / آدرس تلگرام ما جهت دریافت مطالب: https://telegram.me/seratehaq

نامه ذهبی به ابن تیمیه

چهارشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۳۹ ق.ظ

نامه ذهبی به ابن تیمیه


شمس الدین ذهبی؛ از شاگردان و مروجین افکار ابن تیمیه، در نامه ای به استادش نکات مهمی را متذکر می شود.

منجمله اشاره می کند که تابعان ابن تیمیه در معرض کفر و الحاد قرار داشته و اکثر پیروان او افراد زمین گیر و کم خرد هستند چنان چه سبکی شافعی در کتاب السیف الصقیل که ردی بر ابن زفیل است، متن نامه را نقل می کند و با توجه به طولانی بودن متن نامه، نکات مهم خدمت شما ترجمه می شود.


وی چنین نقل می کند:


تا به کی خاشاک را در چشم برادرت می‌بینی ولی تنه درخت را در چشم مشاهده نمی‌کنی؟ تا به کی خود و گفتار و عبارات خود را مدح می‌کنی و علما را مذمت می‌نمایی و به دنبال لغزش‌های مردم می‌باشی در حالی که می‌دانی پیامبر صلی الله علیه  و آله از این کار نهی کرده است آن جا که می‌فرماید: مردگان خود را جز به خیر یاد نکنید؛ زیرا آنان به آنچه که پیش فرستاده بودند رسیدند.

ای خسران بر کسی که از تو پیروی کرده و در معرض کفر و از هم پاشیدن قرار گرفته است، خصوصاً در صورتی که دارای علم و ایمان اندک با آرزوهای دراز و شهوانی باشد، ولی چنین شخصی تو را نفع می‌دهد و می‌تواند از تو با دست و زبانش دفاع کند در حالی که در باطن با حال و قلبش دشمن توست. آیا بیشتر پیروانت افراد زمین‌گیر و غیرمستقل و کم‌‌خرد یا افراد صالح بی‌فهم و شعور نیستند؟! اگر مرا تصدیق نمی‌کنی تفتیش کن و آنها را با ترازوی عدالت وزن نما.

و به خدا سوگند که در میان دشمنان تو افرادی صالح و عاقل و فاضل وجود دارند، همان‌گونه که در میان دوستانت افراد فاجر و دروغ‌گو و جاهل و باطل و کور و گاو [نفهم] هستند.


السیف الصقیل، ص151-153


  
 


۹۴/۱۲/۲۶
صراط حق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.